Przygotowanie roweru na wiosnę
Wiosna coraz bliżej. Dni stają się dłuższe, temperatura z każdym dniem wskazuje wyższe wartości. Okres wiosenny służy aktywności fizycznej, szczególnie widać to po coraz większej ilości rowerzystów. Każdy, kto schował rower na zimę, przed ponownym wyruszeniem w trasę, powinien zrobić dokładny jego przegląd.
Jak przygotować rower na wiosnę? Jakie działania należy przeprowadzić, aby mieć pewność, że rower będzie na 100% sprawny?
Myjemy rower
Przygotowanie roweru do wiosny należy rozpocząć od jego dokładnego umycia. Można to zrobić za pomocą wody i szmatki lub też skorzystać z dedykowanych preparatów czyszczących. Posiadacze myjek ciśnieniowych, mogą je również wykorzystać do mycia roweru. Myjkę ciśnieniową należy jednak używać ostrożnie, aby nie zniszczyć lakieru. Rower myjemy w miejscu suchym i ciepłym. Kiedy nie mamy takiej możliwości, musimy czyścić rower na zewnątrz, dobrze jest to zrobić w trakcie słonecznej pogody. Po umyciu, spłukaniu roweru, dokładnie go wycieramy, aby jak najszybciej wysechł. Mycie roweru to jednak preludium do kolejnych prac konserwacyjnych.
Czyszczenie i smarowanie łańcucha
Łańcuch należy wyczyścić bardzo dokładnie. Jest to jeden z kluczowych elementów każdego roweru, dlatego przed czyszczeniem, należy go zdjąć. Owszem, są osoby, które czyszczą łańcuch bez ściągania, jednak nie gwarantuje to dokładnego wykonania pracy. Jak należy czyścić łańcuch?
Po ściągnięciu łańcucha wrzucamy go do plastikowej butelki, w której już czeka benzyna ekstrakcyjna lub rozpuszczalnik na bazie owoców cytrusowych. Butelkę z łańcuchem zamykamy, a następnie energicznie potrząsamy przez kilkadziesiąt sekund. Po wyjęciu łańcucha należy go starannie wytrzeć szmatką lub papierem.
Kiedy łańcuch jest suchy, należy go nasmarować. Do tego celu używamy specjalistycznych olejów, przygotowanych dla łańcuchów rowerowych. Nie warto stosować zamienników, używać smarów i olejów, które nie są przeznaczone do rowerowych łańcuchów.
Sprawdzenie i czyszczenie kasety oraz korby
Kasetę oraz korbę należy dokładnie sprawdzić, czy nie mają żadnych uszkodzeń. Następnie przystępuje się do ich czyszczenia. Do wyczyszczenia tylnych zębatek wystarczy szczotka z długim włosem. Jest doskonała, gdyż bez problemu poradzi sobie z brudem, który chowa się w zakamarkach kasety. Identycznie postępujemy z czyszczeniem przerzutek.
Sprawdzamy dokładnie klocki hamulcowe
Klocki hamulcowe muszą być utrzymane w nienagannym stanie. Wszak odpowiadają za bezpieczeństwo rowerzysty. Jeżeli klocki hamulcowe nie są w najlepszym stanie, konieczna będzie ich wymiana. Natomiast gdy nadal nadają się do użytkowania, wystarczy wyczyścić tarcze hamulcowe lub w przypadku hamulców szczękowych, dokładnie usunąć brud z obręczy.
Przygotowanie pozostałych elementów rowerowych
Naturalnie rowery składają się z wielu elementów. Kiedy dokładnie je wyczyścimy, należy sprawdzić i w razie potrzeby, dokonać naprawy, konserwacji poszczególnych elementów. Na co szczególnie zwraca się uwagę?
Amortyzator. Bardzo istotny element rowerów, dlatego dobrze jest starannie nasmarować golenie amortyzatora. Do smarowania przyda się specjalistyczny olej, który dostaniemy w każdym sklepie rowerowym.
Linki. Należy bardzo dokładnie sprawdzić stan linek. Czy nie występują żadne uszkodzenia, nie są pozaginane, przetarte. W razie stwierdzenia jakichkolwiek usterek, po prostu wymieniamy linki na nowe. Linki rowerowe muszą być odpowiednio naprężone. Gdy występują jakiekolwiek luzy, należy je dokładnie dokręcić. Gdy nie zachodzi potrzeba wymiany linek, dobrze jest je starannie przesmarować specjalistycznym smarem.
Koła. Sprawdzamy, jak prezentują się koła i czy nie wymagają centrowania. Koło, które nie kręci się prosto, będzie wymagało ingerencji. Lekkie odchylenia od normy można poprawić samodzielnie, przy pomocy tradycyjnych kluczy do szprych. Dokręcamy koła, tak aby kręciły się prosto. Kiedy jednak okazuje się, że kręcą się zbyt krzywo, najlepiej jest oddać je do naprawy specjalistom.
Nie zapominamy również o sprawdzeniu ciśnienia w oponach. Jeżdżąc na rowerze, którego opony mają zbyt niski poziom ciśnienia, zmuszamy się do większego wysiłku. Równocześnie tak użytkowane opony będą szybciej ulegały degradacji. Nie posiadając specjalistycznej pompki, która wskazuje wartość ciśnienia w oponie, możemy śmiało udać się na stację paliw i tam idealnie wyrównać poziom, do zalecanego przez producenta.
Sprawdzenie stanu śrubek
Warto na sam koniec przygotowań roweru do sezonu wiosennego, sprawdzić stan wszystkich śrubek. Te mające luz należy starannie dokręcić. Jeżeli zauważymy, że niektóre śruby są zardzewiałe, uległy korozji, to oczywiście wymieniamy je na nowe. Pamiętajmy, niesprawdzenie stanu śrub, może nie tylko wpływać na komfort jazdy, szybsze zużycie się elementów roweru, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy.